A rákszűrés eredményét akár 1-2 napon belük kézhez kaphatják pácienseink!!

Petefészekciszta

A ciszta folyadékkal telt üreg amit tok illetve vastagabb fal vesz körül és mérete ill. átmérője meghaladja a 4 cm-t. A petefészekciszta elsősorban nem betegséget jelent ,gyakran tünetmentesek de előfordulhat vérzéskimaradás vagy vérzészavar, alhasi fájdalom.Biztonsággal nőgyógyászati vizsgálattal, vagy (és így pontosabb) ultrahanggalismerhető fel. Mert nem elegendő tapintással érezni, hogy ott egy ciszta, nagyon fontos hogy megtudjuk mondani, milyen jellegű a tartalma, esetleg a több részből áll, akkor azok hogy is helyezkednek el. Esetlegesen egy ultrahangos kép felveti, vagy egyértelművé teszi egy rosszindulatú megbetegedés diagnozisát.

A menstruáló nők esetében előforduló jóindulatú petefészekciszta/follicularis ciszta/ovulációkor --- peteéréskor keletkezik: a petefészekből való kilökődés alkalmával a tüsző nem reped meg és a benne lévő folyadék felszaporodik. Ezek gyakran maguktól felszívódhatnak.Gyakran előforduló az endometriózisból/méh nyálkahártyasejtjeiből/eredő petefészekciszta is ami menstruáció alkalmával sem tűnik el, nem tud kiürülni. Leggyakoribb tünete az alhasra, kismedencére lokalizálódó bizonytalan időközönként jelentkező fájdalom. Többféle stádiuma van,meddőséget is okozhat ilyenkor gyakran műtétbe torkollikakezelés. A kezelés további kimenetele a betegség súlyosságától függ.

A kor előrehaladtával (40 év felett) a petefészek ciszták nagyon komolyan veendők, pontos precíz utánkövetésük javasolt. Laborvizsgálatok kíséretében.

Több kezelési lehetőség is van ciszták esetében. Az első (ez tetszik mindenkinek legjobban) várunk, a ciszta megrepedhet és tartalma felszívódhat. Egy bizonyos méret után (5-6 cm) ez gyakran nem következik, be ilyenkor lehetőség vancisztapunkcióra/leszívás/ de ezzel a kiújulás esélyétkockáztatjuk. Végleges megoldás a laparoscopia, laprotomia, ami viszont komolyabb beavatkozás, komolyabb előkészítést igényel. (laborvizsgálat, belgyógyászati vizsgálat altatóorvosi vizsgálat).

Összességében elmondható, hogy ezek a gyakran előforduló elváltozások az esetek többségében maguktól megoldódnak, nem okoznak komolyabb betegséget, de ennek kijelentése, csak egy ultrahang vizsgálat után lehetséges.

Még egy momentum: fogamzásgátlót szedő lányok esetében a ciszták kialakulásának esélye minimalis.