Klinikánkon rendelkezésre álló genetikai vizsgálattal a HLA-géncsalád fogékonyságot jelentő fehérjemolekulákat kódoló genetikai változatainak kimutatását végezzük.

Lisztérzékenység (Cöliákia) Genetikai vizsgálat lisztérzékenységben

Mi a lisztérzékenység?

A lisztérzékenység – vagy Cöliákia – a teljes szervezetet érintő betegség, amelyet genetikailag fogékony emberekben a táplálékban lévő glutén és néhány hasonló molekula vált ki a az immunrendszer kóros reakciója révén. Az ismert emésztőrendszeri tünetek mellett fogyás, gyengeség, vérszegénység, alacsony testmagasság jellemzi az érintett gyermeket. Később a felszívódási zavar miatt sokszínű nem jellegzetes tünetek jelenhetnek meg: pszichés zavarok, csontritkulás, bőrtünetek, véralvadási zavarok, ízületi gyulladás, izomgörcsök, meddőség vagy vetélés, másodlagos tejcukor-érzékenység. A betegség a népesség mintegy 1 %-át érinti.

Hogyan kórismézhető?

Tekintve, hogy a tünetek csökkentésének vagy kialakulásának megelőzésének egyetlen hatásos módja a szigorú gluténmentes diéta, rendkívül fontos a minél korábbi felismerés. Ehhez alapvetően háromféle diagnosztikai módszer áll ma rendelkezésre:

• szerológiai vizsgálatokra
  • genetikai vizsgálat
  • bélhám szövettani vizsgálata – biopszia

Mit mutat meg a genetikai eredmény?

A fogékonyságot jelentő genetikai kombinációknak valamelyike a betegek 98 %-ánál, míg az általános népesség kb. 30 %-ánál fordul elő. Ez azt jelenti, hogy ha ezek egyike sem mutatható ki valakiben, akkor nála gyakorlatilag kizárható a lisztérzékenység, illetve nem is fog megjelenni élete során. Ha eredménye a fogékonyságot jelentő típusba sorolható, további vizsgálatokra van szükség a lisztérzékenységre vagy kizárásra.

Az eredmény rövid időn belül postán érkezik és közérthető értékelést is tartalmaz.

A vizsgálathoz mindössze egy szájnyálkahártya-törlet szükséges, melyet klinikánkon szülész-nőgyógyász szakorvos pár másodperc alatt, fájdalommentesen el tud végezni.