Bizonytalan eredetű kismedencei fájdalommal küzd, mely a menstruáció ideje alatt erősödik?
Ne habozzon járjon utána, foglaljon időpontot most!

Endometriosis

Az endometriosisban a méhet bélelő szövettípus (az endometrium) a méhen kívül, leggyakrabban a petevezetőkben, a petefészek falában, vagy a kismedencét bélelő szövetekben ágyazódik be. Ritkán az endometrium a kismedencét is elhagyhatja.

Amikor a méhnyálkahártya (endometriosis) szövet kerül a méhen kívülre, akkor - hasonlóan a méhben található nyálkahártyákra – hormonokra érzékenyen havonta megvastagodik, azután vérzés kíséretében lelökődik. Mivel azonban a vér nem tud a szervezetből távozni, felszaporodik a zárt testüregekben és a környező szöveteket ingerli. A szervezetben felgyülemlő vérciszták kialakulásához vezethet. A ciszták a későbbiekben hegszövetet és összenövéseket eredményezhetnek, azaz a kismedencében található szervek falai összehegesedhetnek. Ez a folyamat fájdalmas, a fájdalom különösen a menstruáció ideje alatt fokozódik. A hegek és összenövések meddőséghez vezethetnek.

Milyen tünetekkel jár az endometriosis?
  • FÁJDALMAS MENSTRUÁCIÓ: a kismedencei fájdalom a menstruáció előtt néhány nappal elkezdődhet és a menstruációt követően néhány napig fennállhat, alhasi fájdalmat, illetve hátfájdalmat előidézve.
  • FÁJDALOM MÁS IDŐPONTBAN: kialakulhat a kismedencei fájdalom az ovuláció során is. Egy éles, mély fájdalom jelentkezhet a kismedencében közösülés alatt, illetve székeléskor, vagy vizeléskor.
  • FOKOZOTT VÉRZÉS: előfordulhat, hogy időnként a menstruációs vérzés mennyisége fokozódik, illetve két menstruáció között is vérzés alakul ki.
  • MEDDŐSÉG: vannak olyan esetek, amikor az endometriosist a meddőség hátterében álló okok keresésekor diagnosztizálják.
A nőgyógyásznál:

Az endometriosis illetve a kismedencei fájdalom hátterében álló betegségek diagnózisához orvosa a tünetek részletes leírását fogja Öntől kérni, többek között meg kell mutatnia a fájdalom helyét. Orvosa ezt követően nőgyógyászati vizsgálat segítségével megállapítja, hogy van-e valamilyen rendellenesség (pl. ciszta, hegesedés) a méhben. Gyakran csak akkor lehet kitapintani a kisméretű endometrium beágyazódásokat, ha azok cisztává alakulnak át. Ezen kívül további vizsgálatok válhatnak szükségessé:

• Ultrahang: a hüvelyi ultrahang vizsgálat során egy bot alakú vizsgálófejet vezetnek be a hüvelybe. A hasfalon keresztül történő kismedencei vizsgálat során egy kisebb ultrahang fejet húznak körbe a hasfalon. Mind a két vizsgálat során ultrahang hullámok segítségével videó kép kapható a kismedencei szervekről.
  • Vérvizsgálatok: a CA 125 tumor antigén, egy olyan vérben megtalálható antigén, ami bizonyos daganatok esetén nagyobb mennyiségben kering a vérben, azonban szintje endometriosis esetén is emelkedett lehet. A CA 125 azonban általában nagyon előrehaladott endometriosis esetén emelkedik meg.
  • Laparoscopia: mivel nagyon gyakran az endometrium beágyazódásokat nem lehet kitapintani, illetve a képalkotó vizsgálatokkal egyértelműen megjeleníteni, az endometrium végső diagnózisának felállításához, egy kis műtéti beavatkozásra, laparoscopiára lehet szükség.
Jó tudni!!!

Az endometriosis kezelése általában gyógyszeresen vagy műtéti úton történhet. A kezelési stratégiát a tünetek súlyossága és a teherbe esés szándéka határozza meg.

A menstruációs görcsök által okozott fájdalom csökkentésére szedhet vény nélkül kapható fájdalomcsillapítókat. Ha azonban azt tapasztalja, hogy a maximálisan ajánlott dózis mellett sem szűnik meg a fájdalom, akkor más kezelés válhat szükségessé.

Az endometriósissal járó fájdalom csökkentése, vagy megszüntetése végett hormonok adására lehet szükség. Mivel a hormonszintek emelkedése az endometriális szövet megvastagodását, csökkentése a nyálkahártya lelökődését és vérzését eredményezheti, ezért a hormonok adása hatékony lehet.